Wegen en verkeer

Doelstellingen

Wegen en verkeer

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

T1

1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn.

1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren middels door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek.

2. Verbeteren plattelandswegen.

2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit.

3. Uitvoering geven aan nieuw  Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).

3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP.

4. Kunstwerken in beeld brengen.

4.1 Inventariseren en 0-meting uitvoeren van alle kunstwerken (bruggen, tunnels, sluizen ed).

4.2 Beleid met financiële paragraaf ontwikkelen voor alle kunstwerken binnen de gemeente.

Toelichting

3.1 Er worden inmiddels jaarlijks projecten uitgevoerd die voortvloeien uit het GVVP.

In 2021 zijn de volgende verkeersprojecten gestart/in uitvoering:
1. Inrichten Valtherweg/Exloërweg als Erftoegangsweg A. Gezien de vele verkeersbewegingen, de omvang van de recreatieve sector om deze weg heen (met alle verkeersbewegingen van dien) en meldingen van omwonenden is de planvorming voor dit project inmiddels gestart.
2. Inrichten Dwarsdiep Nieuw-Buinen als Gebiedsontsluitingsweg. Dit project staat al jaren hoog op het lijstje van Dorpsbelangen Nieuw-Buinen en de lokale ondernemersvereniging. Ook inwoners van Nieuw-Buinen ervaren hier knelpunten. Vooral de positie van de fietser is bij dit project een aandachtspunt. Planvorming is inmiddels gestart.
3. Melkweg Klijndijk. Dit project wordt dit jaar gerealiseerd. Het betreft herinrichting binnen de bebouwde kom, conform variant B die door de gemeenteraad is gekozen. Buiten de bebouwde kom zal dubbele asmarkering worden aangebracht conform het wegbeeld van een Gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom (vergelijkbaar met de al aanwezige dubbele asmarkering op de Oude Dijk tussen Exloo en 2e Exloërmond).
4. Zuiderdiep Valthermond. Het wijzigen van het verkeersbeeld lift bij dit project mee in het project van groot wegenonderhoud. De belangrijkste verkeerselementen zijn het aanbrengen van een (moeilijk) overrijdbare middengeleider en attenderende rode kruispunten. Ook wordt het fietspad op het overgrote deel verbreed naar 3 meter en gaan voetgangers hier ook gebruik van maken. De huidige breedte van het voetpad is op veel plekken niet geschikt voor minder valide voetgangers en het huidige fietspad voldoet niet meer aan de nieuwste verkeersveiligheidsbreedtes. Met het integreren van de functies in een extra breed fietspad worden beide problemen aangepakt. Om grote snelheidsverschillen te voorkomen zullen bromfietsers in het vervolg gebruik moeten maken van de rijbaan. Dit is in overeenstemming het met GVVP.
5. Noorderdiep Nieuw-Buinen ten westen van de Mondenweg. Dit betreft een wegenonderhoudsproject waarbij verkeer aanhaakt. In dit project wordt dit deel van het Noorderdiep ingericht als 30 km/u-zone, conform het GVVP.
6. Diverse kleine maatregelen. Evenals afgelopen jaar zullen er op diverse locaties kleine maatregelen getroffen worden. Bijvoorbeeld door het plaatsen van 30 km/u-zoneborden bij wegen die al op de juiste wijze zijn ingericht. De grootste quick-wins op dit gebied zijn echter al uitgevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2021 14:17:43 met de export van 09/22/2021 11:59:41