Wijzigingen BERAP 2021-I
In deze sectie komen de wijzigingen per thema aan bod. We maken een uitsplitsing tussen de reguliere wijzigingen (autonome en bestuurlijke hoge prioriteit), de wijzigingen die voortkomen uit de coronasteunpakketten en de wijzigingen voor invulling van de bezuiniging van € 500.000.
Reguliere wijzigingen (autonoom)
4.3 Mantelzorgwaardering
Uit de jaarrekening 2020 blijkt dat de post uit het Wmo budget waar mantelzorgwaardering uit wordt gedekt is, in 2020 is overschreden. Als gemeente ben je verplicht om een vorm van mantelzorgwaardering uit te voeren. Aangezien er elders in het Wmo budget geen ruimte is om deze kosten op te vangen, stellen we voor om de kosten voor mantelzorgwaardering structureel in de begroting op te nemen.
Financieel effect: € 30.000 structureel nadelig
4.3 Evaluatie leerplicht
In 2018 hebben we als gemeente zelf leerplichtambtenaren aangesteld en dit deels aangevuld met incidenteel budget. We hebben de inzet van de leerplicht geëvalueerd en hieruit blijkt dat de huidige formatie structureel moet worden gemaakt om de werkzaamheden op een goede wijze te kunnen uitvoeren.
Financieel effect: € 40.000 structureel nadelig
4.3 PGB 2.0 Jeugd Wmo
Het huidige PGB systeem (1.0) is aan vernieuwing toe. Met de invoering van PGB 2.0 is de budgethouder beter in staat zijn PGB-administratie te voeren. De invoering van dit nieuwe systeem vraagt ook inspanningen van ons op het gebied van inrichting en leren hoe hiermee te werken. We schatten de kosten in op € 50.000.
Financieel effect: € 50.000 incidenteel nadelig
4.3 Woonplaatsbeginsel jeugd
In 2022 wordt het nieuwe woonplaatsbeginsel jeugd ingevoerd. Deze wijziging betekent dat de verwijzende gemeente de kosten voor haar rekening neemt. Dat geldt ook met terugwerkende kracht voor de huidige jongeren in onze gemeente. Wij moeten daarvoor de juiste gegevens aanleveren. De kosten voor de omzetting in het systeem schatten we in op € 20.000.
Financieel effect: € 20.000 incidenteel nadelig
6.2 Stichting sociale teams
In het najaar van 2020 is met de stichting sociale teams voor 2021 afgesproken dat ze het overschot op hun jaarrekening 2020 mochten inzetten ter dekking van het verschil van
€ 130.000 tussen hun gevraagde bijdrage en de raming die in onze begroting is opgenomen. Naar verwachting houdt de stichting € 100.000 over en het tekort van
€ 30.000 ramen we incidenteel bij.
Financieel effect: € 30.000 incidenteel nadelig
Reguliere wijzigingen (bestuurlijk)
4.3 Project wonen en zorg
We willen een oplossing bieden voor het spanningsveld dat ontstaat tussen het feit dat er enerzijds ruimtelijk gezien geen weigeringsgronden zijn voor aanvragen voor zorglocaties waar wonen en zorg aan de orde is en anderzijds mogelijk stijgende kosten. De uitdaging is een advies uit te brengen over de goede verdeling van wonen en zorg per dorp. We maken inzichtelijk welke scenario’s er zijn en benoemen hierbij de voor- en nadelen. Het eindresultaat is een visie op wonen en zorg in onze gemeente. De kans die daarbij moet worden benut is het bieden van transparantie en helderheid aan de voorkant. Ook moet de kans worden benut om een beeld te krijgen van de doorstroming naar huisartsen en zorgaanbieders. Hiervoor vragen we € 50.000.
Financieel effect: € 50.000 incidenteel nadelig
6.1 Voetbal 2e Exloërmond
Om het voetbal in 2e Exloërmond op een goede wijze te laten verlopen stellen we voor om een beheerder aan te stellen voor het sportpark voor het tweede halfjaar van 2021
(€ 20.000) en om de kleedkamers in het dorpshuis te renoveren (€ 50.000). De totale kosten bedragen incidenteel € 70.000.
Financieel effect: € 70.000 incidenteel nadelig
6.1 Ondersteuning dorpshuizen
We hebben op basis van de jaarrekeningen 2020 van dorpshuizen geïnventariseerd hoeveel verlies ze hebben geleden als gevolg van corona. Dit verlies willen we compenseren en hiervoor hebben we in Bestuursrapportage 2020-II al € 18.000 gereserveerd. Aanvullend is nog € 50.000 benodigd en we stellen voor dit bedrag te onttrekken aan de Reserve Corona.
Financieel effect: € 50.000 budgettair neutraal
6.2 Laaggeletterdheid
Inmiddels hebben we de aanpak van de laaggeletterdheid geëvalueerd en we komen tot de conclusie dat de inzet van het taalhuis effectief is geweest. Om de effectiviteit voor de komende jaren te waarborgen is het voorstel om voor de tweede helft van 2021
€ 20.000 beschikbaar te stellen. In het eerste halfjaar van 2021 dekken we de kosten voor laaggeletterdheid uit het restant van de WEB-middelen.
Financieel effect: € 20.000 incidenteel nadelig
6.71 Tekorten Huishoudelijke hulp
Uit de jaarstukken 2020 blijkt dat het budget van de huishoudelijke hulp is overschreden. Totaal gaat het om een tekort van € 250.000. Door de invoering van het abonnementstarief maken meer inwoners dan verwacht gebruik van huishoudelijke hulp en is het budget overschreden. Op dit moment passen we het budget niet aan, omdat de VNG met het Rijk in gesprek is over eventuele compensatie voor de meerkosten als gevolg van het abonnementstarief. In BERAP 2021-II beoordelen we de situatie opnieuw.
Financieel effect: n.v.t.
6.71 Dak- en thuisloosheid
De decembercirculaire 2020 bevat € 32.000 voor dak- en thuisloosheid voor het jaar 2021. Dit bedrag voegen we toe aan het betreffende budget voor dak- en thuisloosheid.
Financieel effect: € 32.000 budgettair neutraal
6.72 Tekorten jeugdhulp
Uit de jaarstukken 2020 blijkt een overschrijding van afgerond € 900.000 op jeugdhulp.
Het Rijk heeft inmiddels € 613 miljoen aanvullende compensatie voor 2021 aangekondigd, mede om de problemen in de specialistische GGZ op te lossen. Ook hebben we nog
€ 535.301 beschikbaar uit de extra uitkering Voogdij (NUW 2020). Voor 2021 is het huidige budget aangevuld met de Voogdij uitkering het uitgangspunt, maar de extra compensatie kan daaraan worden toegevoegd. Wij hopen dat het nieuwe kabinet ook na 2021 structurele compensatie gaat toekennen. In de begroting 2022 komen we terug op de raming voor 2022.
Financieel effect: n.v.t.
Coronasteunpakketten
0.2 Extra kosten verkiezingen
Het derde steunpakket bevat compensatie voor de verkiezingen. Dit bedrag voegen we toe aan het budget voor de verkiezingen. Tezamen met de compensatie uit het tweede steunpakket (€ 65.000) is er voldoende begroot voor de kosten die zijn voortgekomen uit de organisatie van de Tweede Kamer verkiezingen.
Financieel effect: € 37.000 budgettair neutraal
4.3 Voorschoolse voorziening peuters
We ontvangen middelen om ouders te compenseren die kosten hebben gemaakt voor kinderopvang tijdens de sluiting van 16 december tot 8 februari. De compensatieregeling hiervoor is al reeds in gang gezet. We voegen € 9.000 van de compensatie toe aan het budget voor reguliere peuteropvang en Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE).
Financieel effect: € 9.000 budgettair neutraal
6.2 Ouderen adviseur
De wens van de raad is om een ouderenadviseur in te stellen. Het vierde steunpakket bevat middelen om die o.a. zijn bestemd om de eenzaamheid van ouderen te bestrijden. Wij stellen voor € 23.000 van deze middelen (€ 67.000) te gebruiken om een ouderenadviseur aan te stellen.
Financieel effect: € 23.000 budgettair neutraal
6.2 Bestrijden eenzaamheid ouderen
We reserveren € 27.000 van de middelen voor de bestrijding van eenzaamheid van ouderen. De bestemming van deze middelen moet nog nader worden ingevuld.
Financieel effect: € 27.000 budgettair neutraal
6.3 Bijzondere bijstand
We reserveren € 7.500 voor de extra verwachte kosten op het gebied van bijzondere bijstand.
Financieel effect: € 7.500 budgettair neutraal
6.3 TONK regeling
De Tijdelijke Ondersteuning voor Noodzakelijke Kosten (TONK) is bedoeld voor
huishoudens die te maken hebben met een grote terugval in hun inkomen die niet wordt gecompenseerd door andere regelingen. De TONK regeling valt onder de bijzondere bijstand. De eerste tranche van € 65 miljoen van de totaal € 260 miljoen wordt in dit steunpakket verdeeld. Voor ons is dat € 59.000. De uitvoering van deze regeling is belegd bij de gemeente Emmen. Logischerwijs reserveren we deze gelden voor het bijzondere bijstand budget.
Financieel effect: € 59.000 budgettair neutraal
6.5 Aanvullend pakket re-integratiekosten
We ontvangen € 129.000 uit het derde steunpakket om extra in te zetten op re-integratie.
Dit is beschikbaar gesteld zodat gemeenten de re-integratie van bijstand-instromers als gevolg van corona kunnen intensiveren.
Financieel effect: € 129.000 budgettair neutraal
6.5 Impuls re-integratie
We voegen € 52.000 toe aan het budget voor re-integratie om de re-integratie van bijstand-instromers als gevolg van corona te kunnen intensiveren.
Financieel effect: € 52.000 budgettair neutraal
6.71 Gemeentelijk schuldenbeleid
We reserveren € 21.000 voor kosten die voortkomen uit de extra inzet op schuldhulpverlening.
Financieel effect: € 21.000 budgettair neutraal
6.71 Extra begeleiding kwetsbare groepen
We voegen € 51.000 toe aan het Wmo budget voor begeleiding van kwetsbare mensen. De bestemming van deze middelen moet nog nader worden ingevuld.
Financieel effect: € 51.000 budgettair neutraal
Invulling bezuiniging
4.3 Lokaal onderwijsbeleid
We zien de mogelijkheid om € 40.000 te bezuinigen op het budget voor lokaal onderwijsbeleid. We denken dat dit haalbaar is, want er was ruim € 200.000 over in 2020 en het structurele budget voor VVE is tot op heden ruim voldoende gebleken.
Financieel effect: € 40.000 budgettair neutraal
6.1 Restant inburgering voor nieuwe wet
In 2022 krijgen gemeenten meer verantwoordelijkheid op het gebied van inburgering. Ze moeten nieuwkomers begeleiden die inburgeringsplichtig zijn. Het voorstel is om
€ 30.000 te bezuinigen, omdat er voor de komende jaren structurele gelden in de algemene uitkering zitten voor de uitvoering van deze wet. Daarnaast resteert er nog steeds € 80.000 voor de implementatie in 2021.
Financieel effect: € 30.000 budgettair neutraal
6.3 Restant BUIG budget
Er is een voordelig resultaat ontstaan van € 500.000 op de BUIG (bijstand) uitkeringen in 2020 mede als gevolg van extra coronacompensatie. Hiervan is € 200.000 gereserveerd voor 2021. Tot op heden zien we een beperkte stijging van het aantal bijstands-gerechtigden en de BUIG uitkering 2021 bevat ook coronacompensatie. Het voorstel is daarom om hiervan € 150.000 in te zetten als bezuiniging. Het restant van € 50.000 zetten we in voor de doorontwikkeling Sociaal Domein.
Financieel effect: € 150.000 budgettair neutraal
6.5 Aanvullend pakket re-integratiekosten
We ontvangen € 129.000 voor extra inzet op het onderdeel re-integratie uit het derde coronasteunpakket. We stellen voor hiervan € 109.500 in te zetten voor de bezuiniging. Dit omdat onze inschatting is dat we de extra inzet op re-integratie kunnen bekostigen uit het reguliere budget en het bedrag wat we ontvangen om re-integratie een impuls te geven (hiervoor zitten ook middelen in het derde steunpakket).
Financieel effect: € 109.500 budgettair neutraal
6.71 Dak- en thuisloosheid
In 2020 is dit bedrag via het Gemeentefonds uitgekeerd in de vorm van een decentralisatie- en integratie-uitkering en dit is in 2020 niet besteed. Het voorstel is om dit bedrag in te zetten voor de bezuiniging. Het bedrag wat beschikbaar is in 2021 is voldoende om uitvoering te geven aan de verplichtingen die zijn aangegaan.
Financieel effect: € 17.500 budgettair neutraal
6.71 Schuldhulpverlening
Over 2020 viel de afrekening van de Gemeentelijke Kredietbank mee en ontstond er een voordeel. In eerste instantie was het restant gereserveerd om een verwachte toename van schuldhulpverlening als gevolg van corona op te vangen. We hebben echter ook corona compensatie voor dit onderdeel ontvangen en zodoende is het voorstel om € 25.000 te bezuinigen. Daarnaast is het budget voor schuldhulpverlening in de begroting 2021 structureel en incidenteel verhoogd.
Financieel effect: € 25.000 budgettair neutraal